De komende jaren verschillen de bijtellingspercentages en zo ook in 2022. Als je in een zakelijk auto meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt, moet er bijtelling betaald worden voor het privégebruik van de auto. Voor benzine- en dieselauto’s verandert de bijtelling niet in 2022. Het standaardtarief voor de bijtelling blijft 22%. De overheid stimuleert elektrisch rijden door middel van een gunstiger bijtellingspercentage. Maar wat is het bijtellingspercentage in 2022 en hoe groot zijn de verschillen met de afgelopen jaren?
Wat is bijtelling?
Vanuit de overheid geldt dat wanneer je van je baas een zakelijke leaseauto kunt leasen, je hier bijtelling over dient te betalen, ofwel fiscale kosten. Bijtelling is als het ware het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als ‘de auto van de zaak’, ook privé gebruikt wordt. Je bent bijtelling verschuldigd als je privégebruik meer dan 500 kilometer per jaar bedraagt. Het algemene bijtellingspercentage bedraagt 22% van de catalogusprijs van de auto.
Er bestaat op dit moment een categorie verlaagde bijtelling voor volledig elektrische auto’s. Deze bedraagt 12% tot een maximumbedrag van 40.000 euro van de catalogusprijs. Voor het bedrag erboven geldt het bijtellingspercentage van 22%. Het voordeel van een zakelijke auto leasen is dat het bedrijf precies weet wat de maandelijkse kosten gaan zijn. Daarnaast hoeft er geen grote uitgave gedaan te worden van de balans van het bedrijf.
Waarom betalen we bijtelling?
De overheid ziet het privégebruik van een auto van de zaak als ‘loon’ waar belasting over betaald worden. Als je in 2022 geen bijtelling wilt betalen voor het privégebruik van de zakelijke auto, dan mag je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de zakelijke auto rijden. Om dit aan te tonen vraagt de overheid een rittenregistratie bij te houden. Dit kan via diverse rittenregistratiesystemen.
Bijtellingspercentage in 2022 voor elektrische auto’s
Voor benzine- en dieselauto’s verandert er in 2022 niets. Elke auto met meer dan 1 gram CO2-uitstoot, krijgt een bijtelling van 22%. In 2022 is het bijtellingspercentage voor elektrische leaseauto’s wederom lager dan het reguliere bijtellingspercentage. Je betaalt namelijk 16% bijtelling. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2022 worden aangeschaft. De grens waarvoor dit voordeel geldt is een cataloguswaarde tot € 40.000. Valt de cataloguswaarde hoger uit, dan geldt over de meerprijs een bijtelling van 22%.
Een eenvoudige berekening van het bijtellingspercentage in 2022:
Stel, je hebt een zakelijke elektrische leaseauto met een cataloguswaarde van € 40.000 en de bijtelling in 2022 is 16%. Dan is de bruto bijtelling van 2022: € 40.000*0,16= € 6.400.
De verschillen tussen 2021 en 2022
Voor zowel benzine, diesel als hybride voertuigen verandert er in 2022 dus niet veel ten opzichte van 2021. Het bijtellingspercentage blijft 22%, terwijl er voor volledige elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 16% geldt. Valt de cataloguswaarde hoger uit, dan geldt over de meerprijs het bijtellingspercentage van 22%.
Wanneer gaat het bijtellingspercentage van 2022 in?
Het bijtellingspercentage van 2022 gaat in op 1 januari 2022. Dit tarief geldt voor 60 maanden nadat de auto op naam is geregistreerd. Ook al verandert het bijtellingspercentage in de toekomst, het tarief van het jaar waarin de auto op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden van kracht. Na deze 60 maanden wordt het bijtellingspercentage ingevoerd dat op dat moment geldt.
Het bijtellingspercentage elektrische auto’s die vóór 2022 zijn aangeschaft
Het bijtellingspercentage van 16% geldt alleen voor voertuigen die ná 1 januari 2022 zijn aangeschaft. Van elektrische auto’s die zijn aangeschaft vóór 1 januari, blijft de bijtelling over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde 12% en het bedrag wat erboven geldt wordt 22% bijtelling gerekend. Dit bijtellingspercentage geldt voor 60 maanden nadat de auto op naam is gesteld.
Wegenbelasting elektrische voertuigen
Elektrische auto’s hebben in 2022 het voordeel dat ze geen wegenbelasting betalen. Je betaalt dus geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische voertuigen. Vanaf 2025 betalen ook EV’s wegenbelasting. Plug-in hybride auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer betalen tot en met 2024 een half tarief op wegenbelasting. In 2025 wordt dat 75% van de normale wegenbelasting. Vanaf 2026 betalen plug-in hybride auto’s het ‘normale’ tarief. Over de prijs van een elektrische auto’s wordt nu geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) betaald. Deze regel geldt tot 31 december 2024. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van € 360,-.
AutoLeaseTeam kan je uitgebreid adviseren over het bijtellingspercentage in 2022, bijvoorbeeld door de bruto- en nettolasten op een rij te zetten. Zo kun je (als werkgever) kijken hoe de kosten verdeeld moeten worden en waar de fiscale voordelen te behalen zijn. Neem contact met ons op en wij helpen je dan graag verder.